Cazac (gazag tili) es un lingua turcica de la ramo ciptxac, parlada en Asia sentral. Lo es relatada prosima a nogai, cirgiz, e caracalpac. Cazac es la lingua ofisial de Cazacstan, con sirca 10 milion parlores, e un lingu minor sinifiante en la Prefetia Autonom Cazac en Xinjiang, Xina (sirca 2 milion), e en la Provinse Bayan-Olgii de Mongol. Cazac es ance parlada par multe cazaces etnical tra la Uni Soviet pasada, Deutxland, Iran, Turcia, e Afganistan.

Fonolojia edita

Orijinal, cazac ia es scriveda con la alfabeta arabi; en la periodo de la domina de Rusia, lo ia es scriveda en la alfabeta cirilica. En otobre 2017, la presidente de Cazacstan, Nursultan Nazarbayev, ia comanda ce la govern va cambia de la alfabeta cirilica a la alfabeta latina per 2025, con un altera de la comanda cual sujesta la usa de sh e ch per la sonas /ɕ/ e /tɕ/. En la tables a su, la simbol prima en cada cuadro es de la fonem en API; alora, en brasetas, la prima es cirilica, e la final es latina.

Consonantes edita

Labial Alveolal Alveolal-
palatal
Velal Uvulal
Nasal m [м/m] n [н/n] ŋ [ң/ń]
Esplodente p [п/p] b [б/b] t [т/t] d [д/d] [ч/ch] k [к/k] ɡ [г/g] q [қ/q]
Fricante f [ф/f] v [в/v] s [с/s] z [з/z] ɕ [ш/sh] ʑ [ж/j] χ [х/h] ʁ [ғ/ǵ]
Prosiminte l [л/l] j [й/ı] w [у/ý]
Rotica ɾ [р/r]

Vocales edita

Frontal Sentral Dorsal
Cluida ɪ [і/i] ʉ [ү/ú] ʊ [ұ/u]
Diftongo [е/e] əj [и/ı] ʊw [у/ý]
Media e [э/e] ə [ы/y] o [о/o]
Abrida æ [ә/á] œ [ө/ó] ɑ [а/a]

Morfolojia e sintatica edita

Like other Turkic languages, Kazakh is an agglutinative language and it employs vowel harmony. Kazakh is generally verb-final, though various permutations on SOV (subject–object–verb) word order can be used, for example, due to topicalization.[31] Inflectional and derivational morphology, both verbal and nominal, in Kazakh, exists almost exclusively in the form of agglutinative suffixes. Kazakh is a nominative-accusative, head-final, left-branching, dependent-marking language.[10]

Como otra linguas tsurcica, cazac es un lingua aglutinante e lo usa armonia de vocales. Cazac es jeneral un lingua con verbo final. La Sujeto es normal a la comensa de la frase e segueda par la ojeto. La morfolojia de verbos e nomes es cuasi tota un caso de sufisas aglutinante. Lo es un lingua nominative-acusativa, con la testa final, raminte a la sinistra, e marcante la parola dependente.

Nomes edita

Cazac ave sete casos, en la forma de un sufisa, cual servi como la preposada de elefen. Car sonas es multe reatosa a la contesto de otra sonas, la sufisas ave ses varias.

Caso Morfeme Formas posible keme "barcon"
Sujeto keme
Ojeto -ny -ni, -ny, -di, -dy, -ti, -ty kemeni'
Jenitiva -nyń -niń, -nyń, -diń, -dyń, -tiń, -tyń kemeniń
Dativa -ga -ge, -ǵa, -ke, -qa, -ne, -na kemege
Locativa -da -de, -da, -te, -ta kemede
Ablative -dan -den, -dan, -ten, -tan, -nen, -nan kemeden
Strumental -men -men(en), -ben(en), -pen(en) kememen

Pronomes edita

There are eight personal pronouns in Kazakh:

Cazac ave oto pronomes personal:

Singular Plural
Cazac Elefen Cazac Elefen
Men me Biz nos
Sen tu Sender vos
Siz tu (formal) Sizder vos (formal)
Ol el, lo Olar los

Como nomes, pronomes ave sete casos. Alga de la sufisas es noncoerente. Varias de la pronomes es ance usada como sufisas a la copulas, sufisas de posese, e la tempo e modo de pasada/dependente

Verbos edita

Cazac pote espresa multe combinas diferente de tempo, aspeta, e modo par la usa de morfolojia verbal o par un sistem de verbos aidante. La tempo presente es la esemplo xef de esta; la aspeta progresante en cazac es formida con un de cuatro verbos aidante posible. Esta aidantes "otyr" (senta), "tur" (sta), "júr" (vade) and "jat" (reposa), codigi varias de sinifia de como la ata es fada. Esemplos:

Cazac Aspeta Tradui elefen
Men jeımin nonprogresante "Me (va) come (cada dia)."
Men jeýdemin progresante "Me es comente (a esta momento)."
Men jep otyrmyn progresiva/durante "Me es (sentante e) comente / "Me ia es comente".
Men jep turmyn progresiva/puntal "Me es (en la media de) comente (esta momento).
Men jep júrmin abitual "Me comeda (la come media, cada dia)."