Txavax
Чӑвашла
Căvašla
Çovaşla
Parlada en: Rusia
Area: Republica Txavax
Tota parlores: 1 042 989
Familia: Linguas turcica
State ofisial
Lingua ofisial de: Republica Txavax
Regulada par:
Sifras
ISO 639-1: cv
ISO 639-2: chv
ISO 639-3: [1]
SIL: [2]
Mapa
Vide ance: LinguaLista de linguas

Txavax (Чӑвашла) es un de la linguas turcica parlada en Rusia european, xef en la Republica Txavax e areas visina. Lo es la sola membro survivente de la ramo ogurica de la linguas turcica.

Lo es la lingua nativa de la popla txavax e la lingua ofisial de Txavaxia. Lo es parlada par sirca 1,640,000 persones en Rusia e 34,000 en otra paises. 86% de txavaxes e 8% de la popla de otra etnicos vivente en Txavaxia declara ce los parla la lingua en la conta de 2002.

La sistem de scrive per la lingua txavax es fundida sur la alfabeta cirilica, usante tota leteras de la alfabeta rusce, plu cuatro leteras plu: Ӑ, Ӗ, Ҫ e Ӳ.

Txavax es la plu distinguinte de la linguas turcica e no pote es comprendeda par parlores de la otra linguas turcica. Txavax es clasida, con la lingua estinguida balgar, como la sola membro restante de la ramo ogurica de la turcica familia.

Como tota linguas turcica, txavax es un lingua aglutinante. Lo ave multe sufisas ma no prefisas o preposada, estra la prefisa reduplinte, com шурӑ - blanca, шап-шурӑ - blanca de neva. Un parola pote ave multe sufisas, cual pote ance es usada per crea parolas nova, como creante un verbo de un nom, o un nom de un radis verbal. La ordina de parolas es jeneral sujeto-ojeto-verbo.

Nomes txavax pote ave finis cual indica la person de un posesor. Los pote ave ance finis de caso. Un esemplo:

Caso Txavax LFN
Nominativa кун dia, o la dia
Posese кунӑн de la dia
Acusativa/Dativa куна a la dia
Locativa кунта en la dia
Ablativa кунтан (a via) de la dia
Strumental кунпа con la dia

Verbos txavax mostra la person e pote es fada negativa o nonpotente/potente. Plu, verbos pote esibi tempo, modo, aspeta; los pote es progresante, nesesada, aoriste, futur, deduinte, presente, pasada, ipotesal, comanda, o desira.

Txavax LFN
кил- veni
килме- no veni
килейме- no capas de veni
килеймен lo pare ce el ia es no capas de veni
килеймерӗ el no ia es capas de veni
килеймерӗр vos ia es no capas de veni
килеймерӗр-и? esce vos ia es no capas de veni?