La cultur La Tene ia es un cultur european de la eda de fero. Lo ia developa e flori de sirca 450 aec a la concista par la romanes en la sentenio prima aec. Lo ia seguente la cultur Hallstatt sin cualce rompe cultural, su la influe de la elinicas en Galia preroman, la Etruscas, e la cultur Golasecca en Italia norde.

La estende de la cultur La Tene

La estende de sua teritoria coresponde a Frans, Beljia, Suiz, Osteraic, Deutxland sude, Txecia, partes de Italia norde, Slovenia, e Magiar, e locas visina de Nederland, Slovacia, Corvatsca, Transilvania, e Transcarpatia. La celtiberianes de Iberia ueste ia comparti multe aspetas de la cultur, an si no la stilo de arte, jeneral. A la norde ia es la eda de fero preroman de Europa norde, incluinte la cultur Jastorf de Deutxland norde.

Sentrida en Galia antica, la cultur ia deveni multe vasta, e ia inclui un varia grande de diferes local. Lo es comun distinguida de cultures plu temprana e visina prima par la stilo de arte celta, marcada par sua decoras curvinte e spiralinte, spesial en obras de metal.

La cultur es nomida per la loca tipal de La Tene a la lado norde de Lago Neuchatel en Suiz, do miles de ojetos ia es deponeda en la lago, cual ia es descovreda pos la nivel de la acua ia cade en 1857.

Fabricadas de bronze, fero, e oro, developada tecnical de la cultur Hallstatt, es marcada en sua stilo par spirales e intertexedas complicada enscriveda e intarsiada, sur vasos, elmos, scermos, aparatos de cavalos, joalas elite, la anelos per la colo nomida torces, e fisadores detaliosa nomida fibulas. La stilo es ance marcada par formas de animales e plantas curvilinial, aliada con la tradisiones de motifes jeometrial de la cultur Hallstatt.

A la comensa, la popla de la cultur La Tene ia abita vilas abrida cual ia es dominada par la fortreses sur colinas de la xefes. La developa de la opida o vila fortida ia apare en la cultur La Tene media. La abitadas ia es construida plu par leniores en loca de petrores. La popla ia escava dutos ritual, en cual ofres e an sacrifias umana ia es lansada. Lo pare ce testos destestida ia ave potia grande e ia es comun representada en siselis. Locas de entera ia inclui armas, caros, benes dial o elite, tota de cual mostra la idea de continua en un vive pos mori.

La enteras grande de la elite ia revela ance un rede vasta de comersia. En Vix, Frans, un fem elite de la sentenio ses aec, ia es enterada con un crater o vaso grande per misca vino e acua, fabricada en Elas. Esportas de la areas La Tene a la cultures de la Mediteraneo ia es fundida sur sal, stanio, cupre, ambar, lana, cuoro, pelos, e oro. Fabricadas tipal de la cultur La Tene ia es ance descovreda tan distante como Scandinavia, Deutxland norde, Polsca, e la Balcanes.

Lo es jeneral acordada ce la popla de la cultur ia es celtas.