La Montes Altai es un cadena de montes en Asia sentral, do Rusia, Xina, Mongol, e Cazacstan junta, e do la Rio Irtix e Rio Ob ave sua comensas. La montes junta con la Montes Saian en la norde-ueste, e gradal deveni plu basa en la sude-este, do lo junta con la plato alta de la Deserto Gobi.

Mapa de la Montes Altai
Monte Beluha, 4,506 m
La Rio Catun, Republica Altai, Rusia

La rejion es abitada par un popla rarida ma diversa etnical, incluinte rusces, cazaces, altais, e mongoles. La economia local es fundida sur boves, oveas, e cavalos, cultiva, forestia, e mina. La familia disputada de linguas altai prende sua nom de esta montes, do los ia orijina (suposada).

La nom deriva de la parola alt cual sinifia "oro" en linguas mongolica, e la sufisa -tai sinifia "con"; donce, altai sinifia "montes con oro". Cual coresponde con sua nom en xines vea 金山 (monte de oro). Ance, la parola per "oro" en linguas turcica es altin.

La Montes Altai ia reteni un clima multe stable, poca cambiante de la eda glasial presedente. En ajunta, la misca de mamales ia resta la mesma, con un poca de esetas como la mamutes estinguida.

La inclines es abitada par la capras sibir e la rara oveas de montes. Servos inclui uapitis, alces, renos, muscos sibir, e caprioles. La bison european ia es presente en la edas medieval, ma aora es trovada sola en un conserveria. Xasores grande es representada par la leopardos de neva, lupos, linces, ursos brun, gulos, e canes savaje. Asta la sentenio 20, la tigre caspian ia es trovada en la partes sude de la montes.

La Montes Altai ia es abitada par la ramo denisovan de ominidos ci ia es contempora con neandertales e umanas moderne, e ia desende de ominidos ci ia ateni Asia plu temprana ca umanas moderne. La denisovanes, datida a 40,000 anios ante aora, ia es descovreda en la Cava Denisova en la Montes Altai en 2008. Sabia de la denisovanes deriva xef de la evidentes de ADN e fabricadas, car no sceletos completa ia es ja recovreda. ADN ia es bon conservada par la temperatur basa en la cavas. Osos e utiles de neandertales e umanas moderne ia es ance trovada ala, cual fa ce lo es la sola loca en la mundo do tota tre ominides es sabeda como abitante.

Un canido canin de 33,000 anios ante aora ia es trovada en la Cava Razboinitxia. Analise de ADN publicada en 2013 ia demostra ce lo ia es relatada plu prosima a canes moderne ca a lupos.

La Montes Altai ia es identifiada como la orijina de un enigma cultural nomida la Fenomeno Siema-Turbino cual ia comensa en la Eda de Bronze sirca la comensa de la milenio 2 aec e ia inisia un migra grande e rapida de poplas de la rejion a partes distante de Europa e Asia.

Un area vasta de 16,178 km2 - Conserverias natural de Altai e Catun, Lago Teletscoie, Monte Beluha, e la Plato Ucoc - ia es elejeda un Loca de Erita Mundal par UNESCO, nomida "Montes Oro de Altai".