Iaman

un pais en Asia
الجمهورية اليمنية
Al-Jumhūriyyah al-Yamaniyyah
Republica de Iaman
Informa jeneral
Capital: Sana
Lingua ofisial: Arabi
Dirije
Governa: Sistem presidental
- Xef de stato: Presidente Abd al-Rab Mansur al-Hadi
- Xef de governa: Ministro Prima Ali Abdullah Saleh
Otras
Area: 555.000 km²
Popla: 23.580.000
Densia: 44.7
PIB: $58,218 biliones (2009)
Mone: rial iamani
Zona de ora: +3
Numero de telefon: 967
Interede: .ye

La Republica de Iaman (arabi: الجمهورية اليمنية), conoseda como Iaman (arabi: اليَمَن‎), es un pais en Asia sude-ueste.

Sua area es sirca 527 970 cilometres cuadrida e lo ia ave sirca 22 230 531 abitores en la anio 2007. La site capital es Sana. Sua tera inclui 200 isolas: la plu grande es Suqutra. Lo es la sola stato de la Penisola Arabi cual ave un sistem pur republican (ma no en la pratica).

En febrero e marto 2011, la revolta iamani de 2011 ia comensa contra la governa, e la scaramuxas con la polisia ia intensi.

Etimolojia edita

Iaman sinifia "La Sude". Un etimolojia deriva "Iaman" de iamin ("la lado destra") car la sude es a destra cuando on fasa la leva de sol; ma esta etimolojia es suspetada. Otras deriva "Iaman" de iumn sinifiante "felisia" car la area es fertil: la romanes ia nomi lo Arabia Felix (Arabia felis).

Istoria edita

Iaman ia es sempre un crus de vias, e lo ia uni alga de la sentros de sivilia la plu vea en Asia sude-ueste par sua loca en Arabia sude.

Entre la sentenios 12 aec e 6 ec, lo ia es un parte de la renas de Saba, Main, Hadramawt, Qataban e Himyar, cual ia controla la comersia de spises e ia es su la governa etiopian e farsi a pos.

En la sentenio 7 la califas muslim ia comensa controla la area. Pos la rompe de la califa, Arabia Sude ia es controlada par multe dinastias.

La istoria moderna de Arabia Saudi e Iaman ia comensa en 1918 cuando Iaman ia gania autonomia de la Impero Osmanan.

La revolta iamani de 2011 ia segue la Revolui Tunisi.

Jeografia edita

Iaman es en la Mundo Arabi, en la media sude de la Penisola Arabi, bordante la Mar Arabi, la Golfo de Adan e la Mar Roja.

Economia edita

Iaman es un de la paises la plu povre de la Mundo Arabi. Sua economia es debil car lo ave no reservas de petrolio como otra paises arabi.

Governa edita

Iaman es un republica presidental con un legeria bicameral. La presidente es la xef de stato, e la ministro prima es la xef de governa.

Relijio edita

Relijio en Iaman es composada de du grupos muslim xef: 52% de la abitores es sunis e 46% es xias.

Min ca 1% es de otra relijios como cristianisme, iudisme o induisme.

Linguas edita

La lingua ofisial de Iaman es arabi ma arabi iamani es multe parolada. En la scolas on aprende engles, e Iaman ave un comunia grande de persones ci parla rusce.