La leteratur asturian es la leteratur scriveda en asturian[1].


Comensa edita

La testo prima scriveda en asturian (en esta caso, en la asturian de Leon) es la Nodicia de Kesos (sentenio 10) e la testo legal prima es la Fueru d'Avilés (sentenio 12). Par contrasta, la leteratur oral ia comensa en la eda medieval e es composada de cantas e poesias, an oji presente en la tradision oral de Asturias, Leon e Miranda de Douro. Esta cantas pote es trovada en libros como la Cancionero musical de la lírica popular asturiana de Eduardo Martínez Torner.

Baroca edita

La testo prima leteratural es la Pleitu ente Uviéu y Mérida poles cenices de Santolaya par la eglesor Antón de Marirreguera. La testo ia es scriveda en 1639 e presenta la razonas de la autor favorente la redona de la senes de Santa Eulalia a la capital asturian. Antón de Marirreguera ia es ance la autor de multe otra testos como la fables de Dido y Eneas e Priamo y Tisbe o la teatrales L'ensalmador o L'Alcalde.

Surdimientu edita

La apare de Conceyu Bable en Asturias en 1974, la move prolingua, cual a fini de la tirania e en la Traversa (la Transición) vive en Asturias e de forma multe spesial en la universia, como la apare en la desenio 70 de la Nuevu canciu astur, favore un epoca de apojeo, cual egali en numero de scrivores a tota ci ia scrive ante. Renovinte temas completa, parlante sur politica, amor e oteninte pertine la novela e la fables como ance crese la numero de traduis a otra linguas. De esta epoca, nomida surdimientu, cual multe criticistes divide en primer surdimientu e segundu surdimientu, on pote distingui:

Manuel Asur
es es comensor de la epoca con la libro de 1977 Cancios y poemes pa un riscar. Plu tarde ta publica otras como Poesía (1976-1996) e Orbayos.
Xuan Xosé Sánchez Vicente
Conoseda par sua poesia como As de Corazón/es/y/es e la novela La muerte amiya de nueche.
Berta Piñán
la poesiste asturian plu importante, con libros como Vida Privada o la libro de racontas La tierra entero.
Xuan Bello
autor de la novela Hestoria universal de Paniceiros de la colie de poesias El llibru vieyu.
Ismael González Arias
autor de la novelas En busca de Xovellanos e El tiempu de Manolo. El es ance autor de la Diccionariu de la llingua y otros órganos sexuales.
Antón García
Conoseda par sua colie de poesias Venti poemes e novelas como Díes de muncho.
Xulio Viejo
conoseda par sua racontas "Les falcatrúes del demoniu" e la novela "Los araxales de la vida"
Xandru Fernández
autor de Les ruines e La banda sonora del paraísu.

Referes edita

  1. Esta article usa la nom "asturian" per refere a la lingua asturleones, pd, la linguas parlada en Asturias e en la rena antica Leon. Per la leteratur scriveda en mirandes o en estremenio, pf vade a la article corespondente.

Lia esterna edita